El mar, visió d’uns nens que no l’han vist mai és un reconeixement a tots els i les mestres republicans assassinats durant la dictadura i un exercici de memòria democràtica antifeixista que encara avui, alguns, volen prohibir-nos recordar.

L’Àrea de Cultura i Educació de l’Ajuntament d’Olot i el mateix Ajuntament ens adherim a la crida que la majoria d’organitzacions, equipaments i projectes culturals estan fent en defensa de drets culturals de la ciutadania, a l’accés a la cultura en condicions d’igualtat i al desenvolupament de les capacitats creatives.

Les cancel·lacions d’espectacles i projectes culturals de tota mena per part de la dreta i l’extrema dreta arreu del país i de l’Estat espanyol posen de relleu que ara més que mai, l’educació i la cultura són necessàries com a eixos vertebradors d’una societat que pugui viure amb llibertat i en un entorn democràtic.

És per aquest motiu que hem decidit convidar la companyia Xavi Bobés (una de les companyies cancel·lades recentment per un ajuntament de dretes) a fer una mirada sobre l’espectacle EL MAR: VISIÓ D’UNS NENS QUE NO L’HAN VIST MAI, que vam poder veure a Olot el febrer passat. El proper 29 de setembre, en Xavi Bobés intèrpret i cocreador de l’espectacle juntament amb Alberto Conejero, i l’Albert Coma, artista olotí responsable dels visuals de l’espectacle (que compta també amb l’olotí Julià Carboneras al paisatge sonor)  conversaran amb Sergi Bernal, fotògraf i documentalista de l’espectacle, que porta més de 10 anys investigant sobre la vida del protagonista, aquest mestre republicà que amb metodologies pedagògiques renovadores, va prometre a uns nens i nenes de l’escola rural de Bañuelos de Bureba que els portaria a veure el mar. Promesa que no es va poder complir perquè el mestre va ser assassinat pel franquistes.

També aquesta proposta d’activitat vol ser un reconeixement a creadors i creadores valentes que des del seu treball artístic afronten temes necessaris per a construir-nos com a societat.

El Mar: mirades d’abans, durant i després de l’espectacle

Divendres 29 de setembre, a les 20 h

Teatre Principal d’Olot

Amb Xavi Bobés, Albert Coma i Sergi Bernal

La creació de l’espectacle El Mar: Visió d’uns nens que no l’han vist mai es va dur a terme durant tot l’any 2021 i inicis del 2022, encara que el procés de creació va començar amb la lectura del llibre “Desenterrant el silenci: Antoni Benaiges, el mestre que va prometre el mar” publicat l’any 2013, i en el qual participava el fotògraf i documentalista Sergi Bernal.

Després, un equip multidisciplinar de persones va participar en el procés de recerca i creació de la proposta escènica, a la qual es va incorporar des del principi el propi Bernal. Més tard, es va poder compartir en indrets tan singulars com Mont-roig del Camp o Bañuelos de Bureba.

A través d’un diàleg escènic entre objectes i visuals de l’espectacle, es comparteix un viatge que ens ha ensenyat que l’aprenentatge és i serà sempre horitzontal, sense jerarquies en el que totes les fases del procés de creació (documentació, dramatúrgia i posada en escena), queden entrellaçades.

L’endemà, 30 de setembre, l’espectacle es podrà veure al Teatre Municipal de Girona.