Sant Lluc patró de pintors

La representació de Sants ha estat fins fa ben poc un dels motius més repetits en el món de la pintura. Durant segles el poder de l’església i la seva funció de mecenes ha condicionat la temàtica dels artistes.

Al Museu de la Garrotxa hi tenim els quatre evangelistes: Mateu, Marc, Joan i Lluc, representats en unes teles ovalades on apareixen acompanyats del seu símbol representatiu, en el cas de Lluc d’un bou.

Així mateix, com a evangelista Lluc apareix amb un llibre, la Bíblia, del qual en va escriure la part més extensa i ben redactada: Els fets del apòstols.

I perquè és el patró dels pintors? Lluc que era un metge educat en la tradició grega que té l’honor, segons la tradició cristiana, de ser el primer pintor que va retratar la Mare de Déu en vida (història divulgada per la Llegenda Àuria en el segle XII) i, per tant, el just mereixedor d’aquest honor.

El fred a casa

El fred ja ha arribat, i amb aquest les ganes d’estar ben calentons a casa. Aquest plaer universal però, no sempre ha estat tan senzill i còmode com en els nostres temps. A Can Trincheria hi trobem un dels estris més preuats en èpoques de fredor, el braser.

Fet d’aram i amb un suport de fusta anomenat capsa, servia per cremar-hi carbó de llenya i tenia la virtut de poder-lo moure fàcilment per la casa. Per remenar les brases es feia servir una petita pala amb mànec anomenada petxina.

El braser era també un perill, tant pels fums de la seva combustió com pels espetecs de les brases que podien cremar allò que hi hagués a prop.

En un temps en que tot s’aprofitava, és bo de saber que les cendres del braser podien servir tan per rentar la roba blanca, fent la mateixa funció que avui fa el lleixiu, com per abonar testos i horts.