La Segona Jornada d’Educació i Literatura Infantil i Juvenil a la Garrotxa ha ofert formació a professorat de totes les etapes educatives per a fomentar la lectura entre infants i adolescents.

Enguany, la jornada ha centrat la seva programació en la formació en ficció digital i literatura a les xarxes socials.

La jornada ha comptat amb la participació de la booktuber Mixa, l’investigador Lucas Ramada i la prescriptora literària i llibretera Àgata Losantos.

Aquest dimarts 28 de novembre s’ha celebrat a l’Espai Cràter d’Olot la Segona Jornada d’Educació i Literatura Infantil i Juvenil a la Garrotxa, organitzada dins el marc del Pla Educatiu i d’Entorn de l’Àrea de Cultura i Educació de l’Ajuntament d’Olot, la Biblioteca Marià Vayreda i el Servei Educatiu de la Garrotxa. Aquesta segona jornada ha comptat amb una seixantena d’inscripcions.

Nascuda de la Comissió Llengua i Biblioteca del PEE, es tracta de la segona edició d’una jornada que persegueix, entre d’altres, l’objectiu de promoure el foment lector a través de diferents iniciatives a la ciutat. La proposta ofereix formació a professorat de totes les etapes educatives per tal que puguin desenvolupar eines dins les aules per a fomentar la lectura entre infants i adolescents. Enguany, ho ha fet amb un tema central: la lectura i el món digital.

Formacions per a totes les etapes educatives

La jornada ha comptat amb tallers i formacions per a educació infantil, primària i secundària amb l’objectiu de proporcionar eines als mestres i professors que facilitin el desenvolupament de l’hàbit lector dels estudiants, millori la seva comprensió lectora i contribueixi al seu desenvolupament global. Més concretament, enguany la formació ha girat entorn la ficció digital i la literatura a les xarxes socials, per tal de donar eines al professorat en la mediació entre l’estudiant i obra literària.

Per una banda, Anna Pardos i Lucas Ramada han impartit dos tallers per a Educació Primària i Secundària. Anna Pardos, coneguda com a Mixa a les xarxes, és booktuber i prescriptora literària i en aquesta ocasió ha explicat el lloc que ocupa la literatura a les xarxes socials i les comunitats que s’hi han creat amb els anys. La booktuber ha ensenyat aspectes tècnics i creatius necessaris perquè el professorat de primària i secundària pugui orientar i compartir amb l’alumnat les eines bàsiques per participar en aquest fenomen. Per la seva banda, Lucas Ramada, investigador especialitzat en formes digitals de ficció i la seva relació amb l’educació cultural i estètica de la infància i l’adolescència, ha fet una breu aproximació a les possibilitats culturals i educatives de tot el cercle artístic que és molt present a la infància i l’adolescència però més absent als programes educatius.

Finalment, també s’ha organitzat un taller per a Educació Infantil impartit per Àgata Losantos, prescriptora literària i llibretera, on ha explicat la importància de l’acompanyament lector des de les primeres etapes. S’han remenat títols imprescindibles de l’etapa lectora que va dels 0 als 5 anys i s’han descobert les millors maneres de fer-los desitjables.

La ficció digital i la literatura a xarxes: un nou repte educatiu

La lectura fomenta l’autonomia acadèmica, contribueix al creixement personal i professional, desenvolupa el pensament crític i millora les competències comunicatives, entre moltes altres coses. Per això, tant la lectura com la comprensió lectora són considerats dos elements crucials per a l’aprenentatge i per fomentar-ho és important que els mestres tinguin a l’abast les eines necessàries i coneguin els nous entorns per on es mou la lectura. Aquest ha estat el punt de partida d’aquesta jornada formativa, que ha volgut acostar coneixements de les xarxes i el món literari, així com conceptes com la ficció digital.

Avui en dia, tot passa per les xarxes, també la literatura. Existeixen booktubers a Youtube que recomanen llibres i en fan ressenyes, podcasts sobre tot tipus de literatura, el nínxol de booktok a TikTok, i un llarg etcètera. És en aquest món digital on la mediació i la prescripció literària s’han trobat. Aquest vincle ha sigut possible perquè les plataformes digitals són capaces d’arribar a un públic ampli, fomenten la participació activa, s’adapten als hàbits de consum actuals d’infants i joves, faciliten cercles de lectura virtuals i proporcionen recomanacions personalitzades. L’experiència de la lectura es torna més atractiva a les xarxes i els lectors joves hi troben els seus interessos.

En aquest nou paradigma literari, també pren força el que es coneix com a ficció digital, és a dir, aquelles obres que es beneficien de les possibilitats dels dispositius informàtics en el seu procés de creació i consum, que combinen diverses formes d’expressió com il·lustració, animació, so, música i text, i acostumen a ser interactives. Formen part d’aquesta ficció digital el món dels videojocs, la literatura electrònica o els hipercòmics.

Per tots aquests canvis, la Segona Jornada de Literatura Infantil i Juvenil a la Garrotxa ha volgut proporcionar les eines necessàries als mestres i professors per facilitar-los la tasca de fomentar l’hàbit lector entre els estudiants en un context on el món digital cada cop té més presència.