Monument als donants de sang

Rosa Serra Puigvert   DATA D’INAUGURACIÓ 2015 TEMA Persones MATERIAL Poliester i fibra de vidre acabat pintat al forn. MIDES 1’90 x 1’40 x 0’80 m FORMA D’INGRÉS Donació FONT D’INGRÉS Rosa Serra Puigvert UBICACIÓ Jardí davant l’Hospital d’Olot i Comarcal de la Garrotxa L’escultura representa una figura femenina asseguda aguantant amb les mans un cub amb la representació d’una gota de sang. La peça segueix l’estilització característica de les obres de Rosa Serra. És tracta d’una figura femenina de línies arrodonides, molt simple i sintètica. Les cames esdevenen una gran base sobre la que es plega el cos de la figura tot allargant el braços mostrant la sang donada com un present. L’escultura que ens ocupa, cedida a Olot per l’autora, es va inaugurar el 2015 al jardí situat davant l’Hospital d’Olot i Comarcal de la Garrotxa. L’escultura és un homenatge als donants de sang, una obra d’art per a reivindicar la tasca de totes les persones que de manera anònima, amb la seva donació salven vides.  

Llegir més
Concavitat

Rosa Serra Puigvert DATA D’INAUGURACIÓ1982 TEMAPersones MATERIAL Pedra MIDES80 x 145 x 76 cm FORMA D’INGRÉS Donació FONT D’INGRÉS Rosa Serra Puigvert UBICACIÓ Jardí escales Sant Pere Màrtir, Sant Pere Màrtir L’escultura representa una figura femenina ajaguda, concebuda dins l’estilització característica de les obres de Rosa Serra. És tracta d’una figura femenina de línies arrodonides, molt simple i sintètica. Podríem dir que està treballada a grans volums, en els quals els detalls anatòmics sovint queden reduïts a un traç o a una simple ondulació. Les proporcions es desequilibren i tendeixen a posar en relleu la feminitat i sensualitat de la figura, que resta però sospesa en un moment estàtic, irreal i enigmàtic.   L’escultura que ens ocupa, cedida a Olot per l’autora, es va  inaugurar el 1982 al jardí situat al peu de l’escalinata del barri de Sant Pere Màrtir, a l’extrem de l’avinguda del Doctor Joaquim Danés. Aquesta peça, juntament amb l’obra Gran tors que es va col·locar a Girona sota el pas elevat del tren (carrers Figueres i Artillers), havien estat exhibides, la primavera anterior, a la via pública olotina, concretament a la plaça del Rector Ferrer coincidint amb l’exposició de Rosa Serra a la galeria d’art Sant […]

Llegir més
Font de l’Àngel

Desconegut DATA D’INAUGURACIÓ 1724 TEMA Persones MATERIAL Pedra MIDES 600 cm FORMA D’INGRÉS Adquisició FONT D’INGRÉS Ajuntament d’Olot UBICACIÓ Plaça de l’Àngel, Nucli Antic Consta d’una base escalonada, sobre la qual descansa un cos central que té adossat en la part frontal un abeurador de pedra picada amb dues aixetes.  Sobre el cos central s’aixeca un obelisc acabat en una bola que fa de peanya de la figura de  l’Àngel, el qual està situat damunt d’aquesta. És la figura d’un angelet molt dolç i amb llargues ales que va vestit amb una túnica fins als peus. Està  dret i amb les mans juntes al davant, en actitud de resar. Es tracta d’una de les dotze fonts públiques que antigament existien a Olot. Sembla que sempre se n’ ha dit ‘de l’Àngel’ i això fa pensar que aquest s’hi va posar des del primer moment, però en diverses ocasions, per culpa d’un temporal de vent, la neu, les glaçades i, darrerament, les bretolades, ha calgut reconstruir. Es comenta també que fins i tot una canonada l’havia aterrat en una de les guerres carlistes i que el Sr. Batlló va pagar les despeses perquè en fessin un altre també de pedra, per […]

Llegir més
La Lectura

Miquel Blay Fàbrega DATA D’INAUGURACIÓ 6 de setembre de 1953 TEMA Persones MATERIAL Pedra MIDES 168 x 173 x 118 cm FORMA D’INGRÉS Adquisició FONT D’INGRÉS Ajuntament d’Olot UBICACIÓ Jardí del passeig de Blay, Nucli Antic Reproducció en pedra de Girona d’un dels grups al·legòrics que Blay va modelar per la base del Monument a José Pedro Varela de Montevideo i que està dedicat a aquest polític i pedagog uruguaià que desplegà tal quantitat de reformes educatives que li valgueren el nom d’ El Reformador. Es tracta d’un espectacular monument que vertebra tres grans avingudes d’aquella capital i que, a més d’incloure la figura del pedagog, incorpora a la base una sèrie de grups i personatges com a  representacions plàstiques dels seus criteris educatius i pensaments. Aquest grup en qüestió es titula La lectura i està compost per una nena i dos nens que llegeixen un llibre. En el monument original, aquests nens  formen part  d’un grup més ampli en el qual s’afegeix un jove i una dona que és l’al·legoria a L’educació. “La Educación –està representada, segons paraules del mateix Blay-  abriendo cátedra pública con aire atrayente y gesto amable, derrama sobre el joven auditorio ( La lectura ) […]

Llegir més
Maternitat

Lluís Curós Morató DATA D’INAUGURACIÓ 25 d’agost 1972 TEMA Persones MATERIAL Pedra MIDES 150 x 60 x 50 cm FORMA D’INGRÉS Adquisició FONT D’INGRÉS Ajuntament d’Olot UBICACIÓ Plaça dels coloms , Nucli Antic Grup format per una dona dreta, vestida amb roba d’estiu, que porta un infant de pocs anys a coll. Té el cap una mica inclinat a la seva banda dreta, mirant a un altre nen dret que té al costat que porta una pilota i a qui dóna la mà. Grup escultòric modelat en memòria de Candi Agustí i Trilla (1877 – 1963), prestigiós metge olotí. INSCRIPCIONS Al lateral esquerre de l’escultura hi figura : LL Curós 1970.  A la part del davant del pedestal hi ha una placa de bronze amb la inscripció següent :A la memòria / del Dr. Candi Agustí i Trilla / 1877 – 1963 / Benemèrit ciutadà olotí. BIBLIOGRAFIA Arriba España, Olot, núm. 863 (26 agost 1972). Olot Misión, Olot, núm. 863 (26 agost 1972) TEIXIDOR, J. “Quan tot continua”, Olot Misión, Olot núm. 946 (19 abril 1974). L’Olotí, Olot, núm. 18 (22 juny 1979), p.14. L’Olotí, Olot, núm. 19 (29 juny 1979), p.15. CUÉLLAR,A. Els Sants d’Olot, Olot, Ed. El Bassegoda, […]

Llegir més
Maternitat

Josep Clarà Ayats DATA D’INAUGURACIÓ 7 de setembre de 1953 TEMA Persones MATERIAL Bronze MIDES 117 x 56 x 70 cm FORMA D’INGRÉS Adquisició FONT D’INGRÉS Ajuntament d’Olot UBICACIÓ Plaça Clarà, Batet – Les Fonts – Benavent Aquesta escultura representa una dona asseguda en un bloc de pedra amb les cames creuades. La dona, que va pentinada amb cua i du un vestit de tirants i ampli escot, mira amb tendresa un nen nu que dorm a la seva falda. Les seves característiques formals, així com també l’acurat modelat, corresponen al realisme estricte que Clarà va adoptar a partir dels anys quaranta i que va perdurar fins a les seves darreres obres. No obstant això, en  aquesta obra en concret, Clarà recupera, en part, un cert idealisme de les escultures de la seva joventut, però posat al servei d’una visió més serena i reposada de la vida. Si en alguns dels nus femenins d’aquest període l’escultor s’apropava a un cert academicisme que conferia duresa i fredor a les obres, en aquesta Maternitat hi ha present un hàlit humà que la fa més propera a la realitat. L’escultor va concentrar el sentiment i la força de la peça en l’expressiva mirada […]

Llegir més
Monument any internacional del nen

Rosa Serra Puigvert DATA D’INAUGURACIÓ15 de juny de 1981 TEMAPersones MATERIAL Pedra MIDES135 x 74 x 217 cm FORMA D’INGRÉS Donació FONT D’INGRÉS Rosa Serra Puigvert UBICACIÓ Parc de les Móres (Parc Espuña), Eixampla Malagrida Grup de quatre nens corrent, l’un al darrere de l’altre, amb els braços enlairats, que mostren la seva vitalitat i alegria. El grup està situat sobre una plataforma rectangular que té en un dels costats menors un llarg pendent que continua fins a fondre’s amb el terra i que serveix, a mode de camí, per accedir fàcilment fins a l’escultura i poder-hi jugar o enfilar-s’hi. El tema és una al·legoria del món infantil, al qual va dedicada l’escultura, tot simbolitzant la vitalitat i l’entusiasme de la infància. “El llenguatge (de l’obra) -explica Quim Domene en un article de l’època- és figuratiu, però construït en volums molt esquemàtics, en la línia de les darreres obres de Rosa Serra, la qual aquesta vegada ha aprofitat molt més els espais buits, que recorden una mica les escultures de l’anglès Henry Moore, encara que fuig una mica de les formes de l’autora.” “Una de les variants -segons Domene -és que no parteix d’un volum base que li contrasta amb […]

Llegir més
Oratori Viacrucis

Martí Casadevall Mombardó DATA D’INAUGURACIÓ 3 d’abril de 1949 TEMA Persones MATERIAL Bronze MIDES 286 x 64 x 64 cm FORMA D’INGRÉS Encàrrec FONT D’INGRÉS Ajuntament d’Olot UBICACIÓ Plaça de les Rodes, Nucli Antic Els oratoris del viacrucis, establert molt temps enrere, ressegueix el camí misser o esglesier que des de la plaça de les Rodes puja fins al cim del Montsacopa, dóna la volta al cràter d’aquest volcà i arriba fins a l’ermita de Sant Francesc. Els orígens d’aquest viacrucis ens podria portar a finals del segle XVI o principis del XVII, quan els Terciaris Franciscans d’Olot practicaven la via sacra pels carrers de la ciutat i, segurament, pujaven pietosament al Montsacopa per acabar allà dalt amb la dotzena i llavors última estació de Les Tres Creus. L’estructura formal dels oratoris del viacrucis actual és molt semblant a la dels oratoris que es construïren el 1888 a petició de la Cofraria de Sant Francesc i segons els plànols dels arquitectes Ignasi Illa i Esteve Pujol. Foren els oratoris que inspiraren a Laureà Barrau, per pintar el 1894 l’obra Camí de la Creu de Catalunya amb la qual va assolir un gran èxit popular i de crítica. Barrau va pintar […]

Llegir més
Parella

Rosa Serra Puigvert DATA D’INAUGURACIÓ25 de juliol de 1994 TEMAPersones MATERIAL Bronze MIDES114 x 70 x 25 cm FORMA D’INGRÉS Donació FONT D’INGRÉS Rosa Serra Puigvert UBICACIÓ Pati Hospital Sant Jaume, Nucli Antic Aquest monument consta d’una base formada per quatre columnes de pedra de diferents alçàries. Tres tenen un diàmetre de 30 cm i respectivament 110, 94 i 73 cm d’alt. La tercera té un diàmetre de 94 cm i només 48 cm d’alt. Aquesta darrera, convenientment buidada, inclou en el seu interior un brollador. Sobre la columna més alta s’hi ha col·locat l’escultura en bronze composta per una parella home-dona, de formes molt simples seguint les línies d’esquematització característiques de l’escultora, i units lateralment amb una única línia vertical. El grup és un homenatge a la gent gran. Segons el comentari publicat a El Punto (Madrid, 23 setembre de 1994), l’escultura “imagina al humano hombre-mujer hombro a hombro; una unidad, un aliento en la aventura vivencial”. Es va inaugurar el 25 de juliol de 1994 coincidint amb l’acabament de les obres de reforma i ampliació dels serveis d’urgències, radiologia i admissions de l’Hospital Sant Jaume, de la rehabilitació del pati interior i de la col·locació de la primera […]

Llegir més
Plàcida

Joan Ferrés Curós DATA D’INAUGURACIÓ 16 de juny de 1989 TEMA Persones MATERIAL Bronze MIDES 93 x 65 x 85 cm FORMA D’INGRÉS Donació FONT D’INGRÉS Banca Catalana UBICACIÓ Plaça del Mig, Nucli Antic Es tracta de la representació d’una noia nua asseguda i amb els cabells fins a les espatlles. Té la cama dreta doblegada al davant i recolza els braços plegats sobre aquest genoll. El títol de l’obra fa referència precisament a la sensació de placidesa que desprèn aquesta figura, alhora que sembla tenir els pensaments ocupats en algun tema que li confegeix una dolça serenitat. L’obra de Joan Ferrés aplega peces d’exposició que es distingeixen, tret d’alguns treballs més estilitzats, per la rotunditat de formes i l’expressió contundent i massissa. Plàcida és un bon exemple per il·lustrar aquestes característiques personals de l’escultor, sobretot pel que fa als seus nus harmònics, com s’hi referia Joan Basté. Són formes que pesen, dures, i en aquesta densitat es fa palesa la perseverança, la força de voluntat i l’esforç de superació constant de l’escultor. El monument es va inaugurar el 16 de juny de 1989 cedit per l’entitat Banca Catalana, que va fer l’encàrrec a Joan Ferrés, i coincidint amb el […]

Llegir més
Torna a l'inici